Slečna Naing Naing Aye - 22, žije ve vesničce Raw Ma Ni, městské části Mrauk U, v Arakanském státě. Ve druhé polovině roku 2018 se zúčastnila tříměsíčního kurzu základů šití, které Diakonie ČCE HRS za podpory Ministerstva zahraničních věcí ČR spolu s Lutheran World Federation Myanmar (LWF) zprostředkovali pro místní obyvatele. Díky podnikání má možnost si nejen vydělat ale i ušetřit peníze, které se jí budou hodit v budoucnu, např. při rozšiřování její podnikatelské činnosti.
Naing Naing Aye dříve pomáhala své rodině v domácnosti, ale vždy bylo jejím snem absolvovat kurz šití a osamostatnit se. Několikrát proto požádala svou rodinu o poskytnutí prostředků na uhrazení kurzu a na potřebné krejčovské vybavení, ale rodina si to nemohla dovolit.
Minulý rok se jí ale tato příležitost naskytla, když si všimla oznámení administrativního úřadu kláštera o možnosti zúčastnit se kurzu šití přímo v její obci. Naing Naing Aye hned vzápětí podala žádost spolu se svým životopisem a o této příležitosti informovala také své přátele. Do kurzu se v tomto termínu nakonec přihlásilo 20 uchazečů, kdy k dispozici bylo pouze 6 míst. Naing Naing Aye byla ale mezi úspěšně kandidáty.
První den kurzu byl pro ni velkým překvapením, práce na šicím stroji se byla neočekávaně náročná, ale díky trpělivé a kvalifikované lektorce se ji podařilo na něm brzy naučit, stejně jako přesně nabrat míru a nastříhat látky.
![]() |
![]() |
![]() |
Na konci tříměsíčního kurzu byla Naing Naing Aye schopna ušít už 20 různých druhů oblečení (pro ženy, muže, děti i kojence/batolata) a měla dostatek sebevědomí na to začít šít sama bez odborného dozoru. Po kurzu šití Naing Naing Aye čekalo ještě třídenní školení v oblasti drobného podnikání v Mrauk U. Zde získala praktické informace o tom, jak si otevřít a vést svůj obchod.
To se jí také později podařilo a nyní vydělává průměrně 5000 až 7000 MMK za den (75-105 Kč). Díky podnikání má možnost si nejen vydělat ale i ušetřit peníze, které se jí budou hodit v budoucnu, např. při rozšiřování její podnikatelské činnosti. Sama si zvolila i marketingovou strategii a nabízí slevu novým zákazníkům, aby je motivovala i k další návštěvě a tím rozšířila svoji klientelu.
![]() |
![]() |