Uprchlíci, marketéři, umělci a nevládní organizace se spojili při natáčení reklamního spotu. Vyslechli si stovky příběhů, ve kterých Ukrajinci zdůrazňovali vděčnost za přijetí a pomoc jejich zemi. Tvůrci se proto rozhodli věnovat svůj čas a dát jim prostor pro vyjádření. Mediální agentura, desítky médií, poskytovatelé reklamních ploch a vybraná kina je podpoří pro bono, autoři se vzdali nároku na honorář. Nevládní organizace podpoří kampaň na sociálních sítích.
"Při tvorbě spotu jsme si vyslechli hodně lidí z Ukrajiny, ale také příběhy Čechů, kteří se zapojili do pomoci. Každý z nich byl výjimečný a přemýšleli jsme o nich ještě dlouho po setkání. Uvědomili jsme si, že právě díky velkému počtu těchto lidí se zde Ukrajinci cítí bezpečněji a jsou víc přijímáni," říká Roman Biath z agentury Zaraguza, která spot vytvořila. „Hodně z Ukrajinců také zmiňovalo, že by nám nějak rádi poděkovali, tak jsme se to rozhodli spojit,“ dodává Biath.
Natáčelo se například na hlavním nádraží, v Roztokách u Prahy, kde od začátku uprchlíkům pomáhají, nebo na kolejích Větrník, kde je ubytováno několik desítek ukrajinských rodin, včetně hlavní postavy spotu paní Liudmyly.
Ta přijela do Česka s dcerou a jako bývala učitelka pro první stupeň se hned zapojila do pomoci. Hraje si s dětmi, doučuje děti i dospělé nebo pomáhá distribuovat informace ostatním. "Její boršč mají dobrovolníci zdaleka nejraději spolu s jejím vřelým úsměvem, který nám všem dodává sílu," přidává další střípky příběhu Martina Cílková, krizová koordinátorka ubytování pro uprchlíky Českého Červeného kříže.
Nouzové ubytování na koleji Větrník vzniklo začalo v polovině března téměř od nuly. Dobrovolnici stavěli nábytek, sháněli spotřebiče nebo překládali. "Celkově se nám vystřídalo okolo 500 dobrovolníků, kteří odpracovali více než 6000 hodin. A bez nich bych to opravdu nikdy nešlo," komentuje Kateřina Junáková, která je na místě koordinovala.
"České protagonisty jsme oslovili podle toho, zda skutečně pomáhali. Zdeňka Svěráka, Karla Kováře nebo Adélu Gondíkovou vybrali také podle toho, jak sami reprezentují různé skupiny české společnosti,“ říká Roman Biath. „Sami Ukrajinci je přitom neznají, trochu jim splýváme, a proto děkují všem Čechům najednou,“ dodává Roman Biath ze Zaraguzy, která vytváří kampaně pro největší značky v naší zemi.
Zdeňka Svěráka, Karla Kováře nebo Adélu Gondíkovou jsme vybrali také podle toho, jak sami reprezentují různé části české společnosti. Sami Ukrajinci je přitom neznají, trochu jim splýváme, a proto děkují všem Čechům najednou. |
Produkci zajistila agentura Stink, která se dlouhodobě podporuje občanskou společnosti a konkrétní nevládní organizace. „Ukrajinským uprchlíkům pomáhá každý z nás, každý dle svých možností, ale tady se naskytla příležitost udělat něco většího, snad i s větším dosahem a v oboru, který důvěrně známe a umíme. Proto jsme nesmírně rádi, že v naší produkci vznikl spot, na kterém spolupracovali lidé z agentury, nevládek, lidé z filmového štábu, naši přátelé i ukrajinští uprchlíci, kterých jsme díky natáčení poznali hodně,“ říká Kristina Přikrylová z agentury Stink.